چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - الأربعاء 11 ربيع ثاني 1440 - Wednesday 19 December 2018

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید اجوبه الاستفتائات س ۱: آیا تقلید، صرفاً یک مسأله عقلی است یا ادلّه شرعی نیز دارد؟ ج: تقليد، ادلّه شرعى دارد و عقل نيز حکم مى‏کند که شخص ناآگاه به احکام دين بايد به مجتهد جامع‌الشرايط مراجعه کند. س ۲: به نظر شریف حضرتعالی، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟ ج: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دين از مجتهد جامع‏الشرايط تقليد کند. س ۳: قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز لازم است؟ ج: مراد از احتياط در موارد آن، رعايت همه احتمالات فقهى است؛ به‌طورى که مکلّف مطمئن شود که به وظيفه خود عمل کرده است. س ۴: دخترم به زودی به سن تکلیف می‏رسد و باید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید برای او دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟ ج: اگر وى به تنهايى نمى‏تواند وظيفه شرعى خود را در اين‌باره تشخيص دهد، وظيفه شما ارشاد و راهنمايى اوست. س ۵: نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می‏کنند، آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟ ج: تشخيص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخيص موضوع واجب نيست، مگر آنکه […]

بدون دیدگاه
۱۲ مهر ۱۳۹۷
ادامه مطلب

اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟

اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟
اگر مدتی با اعتماد بر قبله نما به یک جهت نماز خوانده و بعد متوجه شده که جهت قبله را اشتباه تشخیص داده چه باید بکند؟

پرسش مدتی در یک انبار نماز می خواندم که جهت قبله را از طریق قطب نما پیدا می کردم بعدها فهمیدم که بعلت وجود یک ستون فلزی در جلوی قطب نما جهت قبله را اشتباه تشخیص می دادم. حالا آیا باید تمام نمازهایی را که در جهت اشتباه خوانده ام را دوباره بخوانم؟ پاسخ اجمالی بر طبق فتوای مراجع معظم تقلید قبله نماهاى معمولى در صورتى که سالم باشد، از وسائل خوب براى شناخت قبله است و گمان حاصل از آن کمتر از راههاى دیگر نیست، بلکه غالباً دقیق‏تر است.[1]   حضرت آیت الله خامنه ای نیز در رابطه با تشخیص قبله توسط قبله نما فرموده اند :”اعتماد بر شاخص یا قبله نما در صورتى که موجب اطمینان براى مکلّف شود، صحیح است و باید طبق آن عمل گردد.”[2]   حال که قطب نما قابل اعتماد است و موجب گمان می شود اگر انسان از روی یقین یا گمان به جهتی نماز بخواند و بعد بفهمد که خطا کرده و قبله در جهت دیگری بوده است، از دو صورت بیرون نیست:   1-   اگر انحرافی که از قبله حاصل شده، ما بین دو طرف راست و چپ باشد، نمازهای خوانده شده صحیح است و لو اینکه هنوز وقت نماز باقی باشد. حتی اگر در اثناء نماز فهمید که چنین خطایی صورت گرفته است، بقیه نماز را رو به قبله بایستد و نماز را ادامه دهد و دیگر نیازی به اعاده ندارد.   2-   اگر انحرافی که از قبله حاصل شده، از ما بین دو طرف راست و چپ، تجاوز کند، […]

بدون دیدگاه
۱۰ مرداد ۱۳۹۷
ادامه مطلب

اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟

اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟
اشتباه امام جماعت – وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در نماز اشتباه کند، چیست؟

اشتباه امام جماعت اشتباه امام جماعت پرسش اگر امام جماعت فراموش کند که رکعت چندم را می خواند، تکلیف چیست؟ یعنی وظیفه‌ی مأمومین، زمانی که امام جماعت در تعداد رکعت‌های نماز اشتباه کند، چیست؟ پاسخ اجمالی اگر امام جماعت در شماره­ رکعت‌های نماز شک کند، یا نماز را اشتباه بخواند و مأموم به شماره­ رکعت نماز یقین داشته باشد می‌تواند به امام جماعت بفهماند و او را از شماره­ ­رکعت‌ها و وظیفه‌اش آگاه نماید.[1] ولی باید این آگاه کردن به نحوی باشد که باعث باطل شدن نماز نشود، مثل این‌که با اشاره­‌ی دست، یا با گفتن «الله اکبر» یا ذکری دیگری باشد. ولی اگر برای آگاه کردن امام جماعت حرف بزند، نماز خود را باطل کرده است. هم‌چنین اگر امام جماعت حرف بزند، یا روی خود را از قبله برگرداند، نمازش باطل می‌شود. امام جماعت اگر با اشاره یا ذکر گفتن مأموم، متوجه اشتباه خود شد باید اشتباه خود را اصلاح کند و نماز را ادامه دهد که در این صورت، نمازش صحیح است و نیازی به اعاده یا خواندن نماز احتیاط نیست.[2] اما اگر متوجّه نشود، دیگر مأموم وظیفه‌ای ندارد و اگر می‌بیند که نماز امام جماعت باطل است، نماز خود را به نیت نماز فرادا ادامه می‌دهد. به هر حال، مأموم حتی اگر متوجه اشتباه و باطل بودن نماز امام بشود، نباید نماز خود را باطل نماید، هم‌چنین دیگر نمازگزاران هم نباید کاری کنند که نمازشان باطل شود. در ذیل به پاسخ کتبی دفاتر مراجع  توجه فرمایید: پاسخ دفتر آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی): اگر چنین […]

بدون دیدگاه
۱۰ مرداد ۱۳۹۷
ادامه مطلب

قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟

قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟
قضا شدن نماز مغرب و عشا – نماز مغرب و عشا از نظر رهبری چه موقع قضا می شود؟

قضا شدن نماز مغرب و عشا قضا شدن نماز مغرب و عشا پرسش طبق فتوای رهبر، نماز مغرب چه زمانی قضا می شود؟ با توجه به اینکه برخی از مراجع، زمان قضای نماز عشا را نیمه ی شب و برخی دیگر، اذان صبح می دانند، طبق فتوای ایشان، نماز عشا چه زمانی قضا می شود؟ پاسخ اجمالی پاسخ دفتر مقام معظم رهبری: آخر وقت نماز مغرب و عشا نصف شب شرعى است (15/11 ساعت بعد از  ظهر شرعی) و احتیاط آن است که اگر تا آن موقع نماز را نخوانده است، تا طلوع فجر به قصد ما فى‌الذمّه[1] به­جا ­آورد و پس از آن نماز قضا مى‌شود[2]. در واقع نظر ایشان در مساله­ی ادای نماز بعد از نیمه شب یا نیمه شب شرعی، با امام راحل (ره) یکی است.   در تحریر الوسیله ی امام خمینی (ره) آمده است: وقت نماز مغرب و عشا از مغرب (موقعی که قرمزی سمت مشرق در آسمان از بین برود) تا نیمه شب می باشد. از این زمان، به اندازه ی سه رکعت اول آن، به نماز مغرب اختصاص دارد که به جا آوردن نماز عشا در این وقت جایز نیست. همچنین به اندازه ی چهار رکعت، برای کسی که در وطن خود می باشد (حاضر)، و به اندازه ی دو رکعت، برای کسی که مسافر است، از آخر این وقت، به نماز عشا اختصاص دارد و نمی توان در آن، نماز مغرب را به جا آورد.   بنابراین، نماز مغرب وقتی قضا می شود که به اندازه چهار رکعت (برای حاضر) یا به اندازه دو […]

بدون دیدگاه
۱۷ تیر ۱۳۹۷
ادامه مطلب

حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا

حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا
حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل – نماز بدون دانستن مساله غسل پس از استمنا

حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل حکم نمازهای پس از استمنا بدون غسل   پرسش آیا نمازهای کسی که به جهت ندانستن مسئله، پس از استمنا غسل نمی کرده، صحیح است؟   پاسخ اجمالی خیر، نمازهای او باطل است و باید نمازهایی را که با حالت جنابت به جا آورده است، قضا نماید. زیرا طهارت از حدث[1]، شرط صحت نماز است و اگر کسی این شرط را ترک کند، نمازش باطل است و فرقی نمی­کند آن را عمداً ترک کرده باشد یا سهواً و به آن عالم باشد یا جاهل.[2]   پاسخ دفاتر مراجع: پاسخ دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای «مدظله العالی»: صحیح نیست. دفتر حضرت آیت الله العظمی بجهت (مدظله العالی(: نمازهایی را که بدون غسل خوانده باطل است . دفتر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (مدظله العالی): نمازهایی را که بدون غسل خوانده باطل است. دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): باید نمازهایی که بدون غسل واجب و یا مستحب معتبری خوانده قضا کند. [1]  منظور از حدث چیزی است که وضو یا غسل را باطل می کند، مثل خواب و جنابت و…. [2]تحریر الوسیلة، ج 1، ص 154: القول فی خلل الواقع فی الصلاة، مسئله­ی 1؛ عروة الوثقی، ج1، فصل فی الخلل الواقع فی الصلاة ،مسئله­ی ­5.   اسلام کوئست

بدون دیدگاه
۱۷ تیر ۱۳۹۷
ادامه مطلب

چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی

چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی
چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی

چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ – پرسش و پاسخ احکام شرعی

چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ چگونه محلی، وطن شخص شمرده می‌شود؟ پرسش آیا فردی ساکن طبس که با خانمی ساکن مشهد ازدواج کرده، می تواند مشهد را به عنوان وطن دوم خود قرار دهد؟ پاسخ وطن انسان، جایی است که عرفاً آن جا را وطن شخص بدانند و لازم نیست که در آن جا ملکی داشته باشد و یا این که شش ماه در آن جا زندگی کرده باشد، بلکه همین قدر که عرفاً وطن او به حساب بیاید کافی است.[1] حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) در این زمینه فرموده‌اند: بطور کلّى شخصى که در محلى به دنیا آمده و در آنجا رشد و نمو کرده است آنجا وطن او محسوب مى‌شود و تا وقتى که از آن مکان اعراض ننموده، حکم وطن باقى است و همچنین کسى که به جایى غیر از وطن اصلى خود رفته و قصد زندگى دائمى هر چند براى بخشى از سال در آنجا نمود و با این قصد مدتى که عرفاً آن محل را وطن او بدانند، در آن مکان زندگى کرد، آنجا وطن او محسوب مى‌شود و نیز اگر بدون قصد آن قدر بماند که عرف آنجا را وطن او بداند، حکم وطن، مترتب مى‌شود. همچنین اگر کسى بنا دارد به مدّت مثلاً هفت، هشت سال در جایى به قصد زندگى بماند آنجا نیز وطن او محسوب مى‌شود.[2] بنابراین، شخصی که هر از چند گاهی، برای دیدن بستگان همسرش به مشهد می رود، عرف، مشهد را وطن او نمی داند، بلکه می گوید این فرد برای دیدن اقوام خود به […]

بدون دیدگاه
۱ تیر ۱۳۹۷
ادامه مطلب

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

نماز قضا یا ادا آیات   سوال: اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و…) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟   امام خمینی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498 تحریرالوسیله، 1424هـ ق، ج1 ص 173- 174، با استفاده از م 3 و 7   آیت الله خامنه ای (مد ظلّه العالی): در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات   آیت الله اراکی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1372، ص 273، م 1533 و 1535   آیت الله بهجت (ره): در خسوف و کسوف، باید نیّت قضا نماید. در زلزله، هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242،  1217و 1219 وسیلة النجاة، ج1، ص 230، با استفاده از س (7) 802 و (3) 798   آیت الله تبریزی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506   آیت الله خویی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. در زلزله […]

بدون دیدگاه
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب

سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا

سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا

تشخیص قبله در فضا سؤال می‌خواستم بدانم دوست من که در حال گذراندن دوره آموزش فضانوردی است، در فضا چگونه باید قبله را تعیین کند و وضو گرفته و نماز بخواند؟ ضمناً نماز او کامل است یا شکسته؟ پاسخ اجمالی نمازهای واجب، در هیچ حالت و شرایطی از انسان ساقط نمی شود و بر هر مسلمانی که به سن تکلیف رسیده است، واجب است در هر حالتی که ممکن است نماز خو د را به جا آورد. انسانی که در فضا و یا در سفینه­ ی فضایی است اگر می تواند با وسایل و امکاناتی در مکانی استقرار پیدا کند باید نماز خود را در حالت استقرار بخواند و اگر نمی تواند، به هر شکل که امکان دارد، ولو با اشاره، باید نماز خود را بخواند. کسانی که در فضا هستند اگر در جهت کره ی زمین بایستند رو به قبله ایستاده اند ولی اگر نتوانستند جهت کره ی زمین را تشخیص بدهند باید به چهار جهت نماز بخوانند(در صورت امکان) و در غیر این صورت، به هر چند جهت که بخوانند کافی است.[1] نسبت به زمان نمازها لازم است، در هر بیست و چهار ساعت هر یک از نمازهاى پنچ‌گانه را یک مرتبه با ترتیب شرعى آن انجام دهند و بهتر است فاصلۀ متعارف زمانى بین اوقات نمازها در زمین را رعایت کنند.[2] اما درباره ی وضو، اگر می تواند و امکان دارد باید وضو بگیرد و اگر امکان ندارد باید تیمم کند و اگر تیمم هم امکان ندارد، باید بنابر احتیاط، بدون وضو و تیمم نمازش را بخواند […]

بدون دیدگاه
۴ بهمن ۱۳۹۶
ادامه مطلب

واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور

واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور
واجب شدن نماز آیات بدلیل وقوع ماه‌گرفتگی در کشور

عضو ستاد استهلال دفتر رهبری از وقوع ماه‌گرفتگی در کشور از ساعت ۲۱ و ۵۳ دقیقه امشب خبر داد. به گزارش پایگاه خبری عروه الوثقی ، قاسم رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد زمان وقوع ماه‌گرفتگی را روز دوشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد و گفت: ماه‌گرفتگی جزئی از ساعت ۲۱:۵۳ شروع می‌شود و در ساعت ۲۲:۵۰ به حداکثر خود می‌رسد، در این هنگام سایه زمین ۲۵ درصد از سطح ماه را می‌پوشاند و در ساعت ۲۳:۴۸ این ماه‌گرفتگی به پایان می‌رسد. وی اظهار کرد: این ماه‌گرفتگی در سراسر ایران قابل مشاهده است و همچنین در اروپا، آفریقا (به جز بخشی از غرب آن)، آسیا و استرالیا قابل رؤیت می‌باشد. عضو هیات علمی دانشگاه بجنورد بیان کرد: در شمال غرب کشور از جمله مناطق آذربایجان شرقی و غربی در زمان روشنی هوا و موقعی که ماه تازه طلوع می‌کند این اتفاق می‌افتد لذا در ابتدا این پدیده به سختی قابل رویت است اما در خراسان شمالی چون زمان طلوع ماه با زمان غروب خورشید یکسان است و فاصله خوبی با زمان ماه‌گرفتگی وجود دارد این مسئله باعث می‌شود که ماه‌گرفتگی در قسمت تاریک آسمان اتفاق بیفتد و واضح‌تر دیده شود. رستمی با بیان اینکه این ماه‌گرفتگی حدود یک ساعت و ۵۴ دقیقه به طول می‌انجامد افزود: رصد این پدیده با چشم غیرمسلح مشکلی ندارد اما با تلسکوپ تشخیص مرز تاریکی و روشنی روی ماه راحت‌تر است. وی همچنین اظهار داشت: در پنج شهریور سال آینده یک ماه‌گرفتگی کامل اتفاق می‌افتد که در ایران هم قابل رویت است. حجت‌الاسلام احمدی […]

بدون دیدگاه
۱۶ مرداد ۱۳۹۶
ادامه مطلب

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا س ۲۴. بعد از احراز صلاحیت مجتهدی برای مرجعیت تقلید به وسیله شهادت دو فرد عادل، آیا لازم است در این باره از اشخاص دیگر نیز تحقیق کنم؟ ج. شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحیت و جامع الشرایط بودن مجتهد برای جواز تقلید از او کافی است و تحقیق از افراد دیگر لازم نیست. س ۲۵. راه ها ی انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟ ج. احراز اجتهاد و اعلمیت مرجع تقلید به وسیله امتحان یا تحصیل یقین ولو از شهرت مفیدِ علم یا اطمینان، یا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت می گیرد. راه ها ی به دست آوردن فتوای مجتهد عبارتند از: ۱. شنیدن از خود مجتهد ۲. شنیدن از دو یا یک فرد عادل ۳. شنیدن از یک نفر مورد اطمینان ۴. دیدن در رساله مجتهد، در صورتی که رساله وی مصون از اشتباه باشد. س ۲۶. آیا وکالت در انتخاب مرجع مثل وکالت پدر برای پسر و معلم برای شاگرد صحیح است؟ ج. اگر مراد از وکالت، سپردن وظیفه تحقیق و جستجو برای یافتن مجتهد جامع الشرایط به پدر، معلم، مربی و یا غیر آنان باشد، اشکال ندارد و نظرشان در این مورد اگر مفیدِ علم یا اطمینان و یا واجد شرایط بیّنه و شهادت باشد، از نظر شرعی معتبر و حجت است. س ۲۷. از تعدادی از علماء که خود مجتهد بودند، راجع به فرد اعلم سؤال شد. فرمودند که رجوع به فلان مجتهد […]

بدون دیدگاه
۲۹ تیر ۱۳۹۶
ادامه مطلب
سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین

آخرین مطالب دین و اندیشه »

آخرین مطالب خانواده »

آخرین مطالب فناوری اطلاعات و ارتباطات »

آخرین مطالب-أحدث المقالات-Latest