دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - الإثنين 2 ربيع ثاني 1440 - Monday 10 December 2018

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری
راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید – استفتائات مقام معظم رهبری

راههای سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید اجوبه الاستفتائات س ۱: آیا تقلید، صرفاً یک مسأله عقلی است یا ادلّه شرعی نیز دارد؟ ج: تقليد، ادلّه شرعى دارد و عقل نيز حکم مى‏کند که شخص ناآگاه به احکام دين بايد به مجتهد جامع‌الشرايط مراجعه کند. س ۲: به نظر شریف حضرتعالی، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟ ج: چون عمل به احتياط مستلزم شناسايى موارد و چگونگى احتياط و صرف وقت بيشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دين از مجتهد جامع‏الشرايط تقليد کند. س ۳: قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز لازم است؟ ج: مراد از احتياط در موارد آن، رعايت همه احتمالات فقهى است؛ به‌طورى که مکلّف مطمئن شود که به وظيفه خود عمل کرده است. س ۴: دخترم به زودی به سن تکلیف می‏رسد و باید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید برای او دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟ ج: اگر وى به تنهايى نمى‏تواند وظيفه شرعى خود را در اين‌باره تشخيص دهد، وظيفه شما ارشاد و راهنمايى اوست. س ۵: نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می‏کنند، آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟ ج: تشخيص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخيص موضوع واجب نيست، مگر آنکه […]

بدون دیدگاه
۱۲ مهر ۱۳۹۷
ادامه مطلب

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات
وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

وقت و زمان به جا آوردن نماز آیات

نماز قضا یا ادا آیات   سوال: اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و…) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟   امام خمینی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، ص 199، م 1496و 1498 تحریرالوسیله، 1424هـ ق، ج1 ص 173- 174، با استفاده از م 3 و 7   آیت الله خامنه ای (مد ظلّه العالی): در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات   آیت الله اراکی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1372، ص 273، م 1533 و 1535   آیت الله بهجت (ره): در خسوف و کسوف، باید نیّت قضا نماید. در زلزله، هر وقت بخواند ادا است. توضیح المسائل، 1384، ص 241، 242،  1217و 1219 وسیلة النجاة، ج1، ص 230، با استفاده از س (7) 802 و (3) 798   آیت الله تبریزی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله: احوط (احتیاط واجب) آن است که به قصد ما فی الذمّه بیاورد و قصد ادا و قضا نکند. توضیح المسائل، 1383، ص 226، م 1504 و 1506   آیت الله خویی (ره): در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید. در زلزله […]

بدون دیدگاه
۳۰ فروردین ۱۳۹۷
ادامه مطلب

سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا

سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا
سوال شرعی – تشخیص قبله در فضا

تشخیص قبله در فضا سؤال می‌خواستم بدانم دوست من که در حال گذراندن دوره آموزش فضانوردی است، در فضا چگونه باید قبله را تعیین کند و وضو گرفته و نماز بخواند؟ ضمناً نماز او کامل است یا شکسته؟ پاسخ اجمالی نمازهای واجب، در هیچ حالت و شرایطی از انسان ساقط نمی شود و بر هر مسلمانی که به سن تکلیف رسیده است، واجب است در هر حالتی که ممکن است نماز خو د را به جا آورد. انسانی که در فضا و یا در سفینه­ ی فضایی است اگر می تواند با وسایل و امکاناتی در مکانی استقرار پیدا کند باید نماز خود را در حالت استقرار بخواند و اگر نمی تواند، به هر شکل که امکان دارد، ولو با اشاره، باید نماز خود را بخواند. کسانی که در فضا هستند اگر در جهت کره ی زمین بایستند رو به قبله ایستاده اند ولی اگر نتوانستند جهت کره ی زمین را تشخیص بدهند باید به چهار جهت نماز بخوانند(در صورت امکان) و در غیر این صورت، به هر چند جهت که بخوانند کافی است.[1] نسبت به زمان نمازها لازم است، در هر بیست و چهار ساعت هر یک از نمازهاى پنچ‌گانه را یک مرتبه با ترتیب شرعى آن انجام دهند و بهتر است فاصلۀ متعارف زمانى بین اوقات نمازها در زمین را رعایت کنند.[2] اما درباره ی وضو، اگر می تواند و امکان دارد باید وضو بگیرد و اگر امکان ندارد باید تیمم کند و اگر تیمم هم امکان ندارد، باید بنابر احتیاط، بدون وضو و تیمم نمازش را بخواند […]

بدون دیدگاه
۴ بهمن ۱۳۹۶
ادامه مطلب

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا
احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا

احکام تقلید – راه های اثبات اجتهاد، اعلمیت و به دست آوردن فتوا س ۲۴. بعد از احراز صلاحیت مجتهدی برای مرجعیت تقلید به وسیله شهادت دو فرد عادل، آیا لازم است در این باره از اشخاص دیگر نیز تحقیق کنم؟ ج. شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحیت و جامع الشرایط بودن مجتهد برای جواز تقلید از او کافی است و تحقیق از افراد دیگر لازم نیست. س ۲۵. راه ها ی انتخاب مرجع و به دست آوردن فتوا کدام است؟ ج. احراز اجتهاد و اعلمیت مرجع تقلید به وسیله امتحان یا تحصیل یقین ولو از شهرت مفیدِ علم یا اطمینان، یا با شهادت دو نفر عادل از اهل خبره صورت می گیرد. راه ها ی به دست آوردن فتوای مجتهد عبارتند از: ۱. شنیدن از خود مجتهد ۲. شنیدن از دو یا یک فرد عادل ۳. شنیدن از یک نفر مورد اطمینان ۴. دیدن در رساله مجتهد، در صورتی که رساله وی مصون از اشتباه باشد. س ۲۶. آیا وکالت در انتخاب مرجع مثل وکالت پدر برای پسر و معلم برای شاگرد صحیح است؟ ج. اگر مراد از وکالت، سپردن وظیفه تحقیق و جستجو برای یافتن مجتهد جامع الشرایط به پدر، معلم، مربی و یا غیر آنان باشد، اشکال ندارد و نظرشان در این مورد اگر مفیدِ علم یا اطمینان و یا واجد شرایط بیّنه و شهادت باشد، از نظر شرعی معتبر و حجت است. س ۲۷. از تعدادی از علماء که خود مجتهد بودند، راجع به فرد اعلم سؤال شد. فرمودند که رجوع به فلان مجتهد […]

بدون دیدگاه
۲۹ تیر ۱۳۹۶
ادامه مطلب

احکام تقلید – شروط تقلید

احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید
احکام تقلید – شروط تقلید

س ۹. آیا تقلید از مجتهدی که متصدی مقام مرجعیت نبوده و رساله عملیه هم ندارد، جایز است؟ ج. در صحّت تقلید از مجتهد جامع الشرایط، تصدّی مرجعیت یا داشتن رساله عملیه شرط نیست، لذا اگر برای مکلّفی که قصد تقلید از او را دارد، ثابت شود که وی مجتهد جامع الشرایط است، تقلید اشکال ندارد. س ۱۰. آیا تقلید از کسی که در یکی از ابواب فقه مثل نماز و روزه به درجه ی اجتهاد رسیده، جایز است؟ ج. فتوای مجتهد متجزّی که تنها در برخی ابواب فقهی دارای فتوا و نظر اجتهادی است برای خودش حجت است، ولی جواز تقلید دیگران از او محل اشکال است؛ اگرچه جواز آن بعید نیست. س ۱۱. آیا تقلید از علمای کشورهای دیگر که دست رسی به آنان امکان ندارد، جایز است؟ ج. در تقلید از مجتهد جامع الشرایط شرط نیست که مجتهد اهل کشور مکلّف و یا ساکن در محل سکونت او باشد. س ۱۲. آیا عدالت معتبر در مجتهد و مرجع تقلید با عدالت معتبر در امام جماعت از حیث شدّت و ضعف تفاوت دارد؟ ج. با توجه به حسّاسیّت و اهمیت منصب مرجعیت در فتوا، بنا بر احتیاط واجب، شرط است که مجتهدِ مرجع تقلید علاوه بر عدالت، قدرت تسلّط بر نفس سرکش را داشته و حرص به دنیا نداشته باشد. س ۱۳. این که گفته می شود باید از مجتهدی تقلید نمود که عادل باشد، مقصود از عادل چه کسی است؟ ج. عادل کسی است که پرهیزگاری او به حدی رسیده باشد که از روی عمد مرتکب گناه […]

بدون دیدگاه
۲۲ تیر ۱۳۹۶
ادامه مطلب
سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین

آخرین مطالب دین و اندیشه »

آخرین مطالب خانواده »

آخرین مطالب فناوری اطلاعات و ارتباطات »

آخرین مطالب-أحدث المقالات-Latest