پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - الخميس 5 ربيع ثاني 1440 - Thursday 13 December 2018

یک جرعه آفتاب – شب های قدر

یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر
یک جرعه آفتاب – شب های قدر

یک جرعه آفتاب – شب های قدر

رسول خدا(ص) «هرکس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او برداشته می شود». «هرکه از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشته اش آمرزیده می شود». حضرت علی(ع) «چون مقدرات فرود آیند، تدابیر باطل و بی اثر شوند». امام محمدباقر(ع) امام محمدباقر(ع) در پاسخ به پرسش حمران از معنای آیه: «اِنَّا اَنزَلنَاهُ فِی لَیلَهِ القَدرِ» فرمود: «آری، منظور شب است. آن شب، همه ساله در دهه آخر ماه رمضان قرار دارد و قرآن جز در شب قدر نازل نشده است». خدای عزوجل می فرماید: «در آن شب، هرکاری ]به نحوی[ استوار، فیصله می یابد.» در شب قدر، هرچیزی از خیر و شر یا طاعت و معصیت یا ولادت مولودی یا مرگ کسی یا روزی ای که در آن سال تا شب قدر سال آینده تحقق می یابد، مقدر می شود. آنچه در آن شب مقدر و حکم شود، حتمی است و البته مشیت و خواست خدا در آن دخالت می کند. حمران می گوید: عرض کردم: «شب قدر بهتر از هزار ماه است»، مقصود چه چیز شب قدر است؟ فرمود: «کار شایسته در این شب، مانند نماز و زکات و انواع کارهای نیک، از کاری که در هزار ماه بدون شب قدر صورت گیرد، برتر و بهتر است. و اگر نبود که خداوند حسنات مؤمنان را مضاعف می کند، ایشان ]به کمال فضیلت و ثواب[ نمی رسیدند، ولی خداوند حسنات آنان را مضاعف می گرداند». امام صادق(ع) «قلب ماه رمضان، شب قدر است». «هرکه فاطمه را آن […]

بدون دیدگاه
۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ادامه مطلب

زلال وحی – شب های قدر

زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر
زلال وحی – شب های قدر

زلال وحی – شب های قدر

اِنَّا اَنزَلنَاهُ فِی لَیلَهِ القَدرِ، وَ مَا اَدرَاکَ مَا لَیلَهُ القَدرِ، لَیلَهُ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر، تَنَزَّلُ المَلَائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذنِ رَبِّهِم مِن کُلِّ اَمرٍ، سَلَامٌ هِی حَتَّی مَطلَعِ الفَجرِ ما آن(قرآن) را در شب قدر نازل کردیم، و تو چه می دانی شب قدر چیست؟ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان بر هر کار نازل می شوند. شبی است مملو از سلامت تا طلوع صبح. از آیه ۱۵۸ سوره بقره: «شَهرُ رَمَضانُ الَّذِی اُنزِلَ فِیهِ القُرآنِ» استفاده می شود که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده است. در نخستین آیه سوره قدر نیز می فرماید: «ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم»، از این دو آیه نتیجه گیری می شود که «شب قدر»، در ماه مبارک رمضان است، گرچه بنا بر حکمت های الهی، زمان دقیق آن مشخص نشده است. خداوند برای بیان عظمت شب قدر، خطاب به پیامبر می فرماید: «تو چه می دانی شب قدر چیست؟» و نیز آن را برتر از هزار ماه می داند. این بیان نشان می دهد که شکوه و بزرگی این شب به قدری است که حتی پیامبر اکرم(ص) با آن علم وسیع و گسترده اش، قبل از نزول این آیات، به آن آگاه نبوده است. می دانیم که هزار ماه بیش از هشتاد سال است. به راستی شب قدر چه شب باشکوهی است که به اندازه یک عمر طولانی و پربرکت ارزش دارد.   hawzah.net

بدون دیدگاه
۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ادامه مطلب

آداب شب های قدر

آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر
آداب شب های قدر

آداب شب های قدر

۱٫ غسل امام صادق(ع) می فرماید: «شب نوزدهم ماه رمضان و بیست ویکم و بیست وسوم، غسل کن و بکوش که این شب ها را زنده بداری». ۲٫ شب زنده داری رسول خدا(ص) می فرماید: «هرکس شب قدر را زنده بدارد، تا سال آینده، عذاب از او برگردانده می شود». امام محمدباقر(ع) نیز به نقل از پدرانش می فرماید: «پیامبر خدا نهی کرد که از شب بیست ویکم و شب بیست وسوم غفلت شود و نهی کرد که کسی در آن شب بخوابد». از امام محمدکاظم(ع) هم نقل است: «هرکس در شب قدر غسل کند و آن شب را تا سپیده دم زنده بدارد، از گناهانش بیرون می آید». ۳٫ دعا دعای امام حسن مجتبی(ع) در شب قدر: «ای آن که در آشکاری اش پنهان است! ای آن که در نهان بودنش آشکار است! ای پنهانی که نهان نیست! ای آشکاری که دیده نمی شود! ای آن که هیچ توصیفگری به حقیقت هستی اش نمی رسد و به حدی محدود نیست! ای غایبی که گم شده نیست! ای حاضری که دیده نمی شود، طلبش می کنند و به او نمی رسند، آسمان ها و زمین و آنچه میان آنهاست، حتی چشم برهم زدنی، تهی از او نیست، نه به «چگونگی» درک می شود و نه به «کجایی» جایی برای او بیان می گردد، تو فروغ فروغ ها و پروردگار پروردگارانی. تو بر همه چیز، احاطه داری. منزه است آن که چیزی همچون او نیست و او شنوای بیناست. منزه است آن که این گونه است و جز او چنین نیست». […]

بدون دیدگاه
۲۲ خرداد ۱۳۹۶
ادامه مطلب

طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!

طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!
طنین انداز شدن صدای شهید در مراسم تشییعش!

سه شنبه ۸ فروردین مراسم تشییع پیکر یکی از اولین شهدای مدافع حرم سال جدید، در محله خانه پدری اش در بلوار فردوس تهران برگزار شد. روایت ما از این مراسم را می خوانید. به گزارش پایگاه خبری رجحان ، همه «بهار»ها شبیه هم نیستند. خبرهای بهاری هم شبیه هم نیست. مثل بهار امسال، که وقت چک کردن سایت ها و شبکه های اجتماعی ، لابه لای عکس های شاد و رنگی سفره هفت سین و دید و بازدید و مسافرت های نوروزی، به عکس جوانی می رسی که «بهار» را طور دیگری تفسیر کرده است:« مدافع حرم حضرت زینب(س)- شهادت: چهارم فروردین ۹۶» همه بهارها شبیه هم نیستند. گاهی «نوبرانه» یک بهار، عکس قهرمان بیست و سه ساله ای است که بهارِ جوانی اش قاب شده روی سر در کوچه ها و خیابان ها؛ و گاهی بهانه «دورهمی» های نوروزی، بدرقه باشکوه پیکر اوست از خیابان های این شهر تا منزلش در بهشت. «سوریه » کجا و «چند خیابان آن طرف تر» کجا؟! از همان ابتدای خیابان سازمان برنامه که جلو بروی، بنرهای شهید یکی یکی پیدا می شوند:«شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) ، پاسدار رشید اسلام، کربلایی حسین معز غلامی» اطلاعیه ها ساعت نُه صبح را برای شروع مراسم تشییع نوشته اند، اما هنوز خبری نیست. از بلندگوی مسجد اعلام می شود که پیکر را برای وداع خانواده و دوستان شهید تا معراج شهدا در خیابان بهشت برده اند و شروع مراسم کمی عقب می افتد. چندنفر از دوستان شهید آن طرف بلوارفردوس به نام او ایستگاه صلواتی […]

بدون دیدگاه
۱۱ فروردین ۱۳۹۶
ادامه مطلب

اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب

اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب
اعمال شب اول ماه رجب + لیله الرغائب

امام کاظم(ع) در یک روایتی در باب اهمیت ماه رجب‌المرجب فرمود: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می شود. به گزارش گروه فرهنگی مذهبی نیلی ترین ، حضرت رسول اکرم (ص) روایت می کند که ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی ‏رسد و جنگ با کافران در این ماه حرام است. ایشان فرمودند: رجب ماه خدا است و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خوشنودی بزرگ خدا گردد و غضب الهی از او دور گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته گردد. از امام موسی کاظم (علیه السلام) نقل شده است که هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد آتش جهنم به اندازه یک سال راه، از او دور شود و هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب گردد. و همچنین فرمودند: که رجب نام نهری است در بهشت، از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏تر، هر کس یک روز از رجب را روزه دارد البته از آن نهر بیاشامد. حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند که ماه رجب ماه استغفار امت من است؛ پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان […]

برچسب‌ ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
بدون دیدگاه
۹ فروردین ۱۳۹۶
ادامه مطلب

سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)

سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)
سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)

سه شرط مهمانی رفتن از زبان امام علی (ع)

مردی حضرت علی علیه السلام را به خانه دعوت کرد. حضرت فرمود: به سه شرط می آیم. آن مرد پرسید: آن شرایط چیست؟ و امام پاسخ دادند. کودکان در خانواده‌ها معمولا خوشحال‌ترین اعضایی هستند که بعد از حضور میهمان به خوشحالی‌های کودکانه می‌پردازند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دیدن یکی از اقوام خود می‌روید و با حضور شما کودکان رفتارهای هیجانی از خود بروز می‌دهند و به نوعی می‌خواهند نشان دهند که از حضور شما خوشحالند. به ویژه اگر اقوام نزدیک آن ها باشید، این هیجان و موج مثبت از سوی کودکان بیشتر به شما منتقل می شود. صله رحم در قرآن کریم بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعال در آیه ۲۲ سوره مبارکه محمد (ص) می فرماید: اگر (از این دستورها) روی گردان شوید، جز این انتظار می‌رود که در زمین فساد و قطع پیوند خویشاوندی کنید؟! دستورات قرآن در هر آیه‌ای و هرچه که باشد، اگر کسی از آن ها روی گردان شود باید منتظر فساد در زمین باشد و خداوند انسان مفسد را در این آیه هم رده افرادی قرار می دهد که بدون دلیل شرعی به قطع صله رحم می پردازند. اما برای اطلاع دقیق از معنی این آیه باید به مفسران رجوع کرد. در تفسیر این آیه از کتاب المیزان علامه طباطبایی جلد ۱۸ صفحات ۳۶۱ و ۳۶۲ می خوانیم : خطاب در این آیه به همان کسانى است که فرمود: در دلهایشان مرض هست، و از رفتن به جهاد در راه خدا بهانه‏ جویى می‌کردند و به همین […]

بدون دیدگاه
۵ فروردین ۱۳۹۶
ادامه مطلب

آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر

آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر
آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر

آشنایی با راه های افزایش و رفع عذاب قبر

یکی از مراحل دشوار و پیچیده حیات انسان قرار گرفتن در دنیای قبر است که اتفاقات فراوانی برای وی رخ خواهد داد. همواره انسان مومن در دنیا به دنبال انجام کارهایی است که پس از اینکه از دنیا به سمت دیار باقی رخت بربست،در جوار نعمت های الهی قرار گیرد و آتش جهنم و عذاب خداوندی از وی دور شود. اما در مسیر رسیدن انسان از دنیا فانی به دیار باقی باید مراحلی طی شود.یکی از این مراحل دنیای قبر است. در این جهان اتفاقات فراوانی برای انسان ها رخ می دهد.همواره در احادیث و روایات ما به عذاب و فشار قبر به مومنان هشدار داده شده است.عذابی که می تواند برای آدمیان بسیار هولناک باشد. عواملی که موجب فشار قبر می‌شود: ـ بداخلاقی ـ سخن‌چینی -مراعات نکردن طهارت و نجاست و پرهیز نکردن از بول -یاری نکردن مظلوم: در کتاب ثواب الاعمال آمده است که یکی از علمای بنی‌اسرائیل از دنیا رفت و فشار قبر بر او وارد شد چرا که او یک بار نماز را (عمداً) بی‌وضو خوانده بود و از کنار مظلومی گذشته بود و او را یاری نکرده بود -تباه کردن نعمت‌های الهی: پیامبر اکرم (ص) فرمودند:فشار قبر برای مؤمن کفاره تباه کردن نعمت‌ها از ناحیه اوست. اما هنگامی که به سیره معصومین مراجعه می کنیم،می بینیم که کارهایی وجود دارد که مومنان می توانند با انجام دادن آن موجب کاهش یا رفع فشار قبر شوند. عواملی که باعث کاهش یا رفع فشار قبر می‌شود: ـ نماز شب و کامل کردن رکوع: امام رضا (ع) فرمود:کسی […]

بدون دیدگاه
۲۲ اسفند ۱۳۹۵
ادامه مطلب

ویژگی های یک دیوانه واقعی

ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی
ویژگی های یک دیوانه واقعی

ویژگی های یک دیوانه واقعی

رسول خدا (ص)سخنانی ایراد فرمودند که در آن انسان های مجنون توصیف شده اند. پیامبر اکرم(ص)از جایی عبور می کرد، چشمش به جمعیتی افتاد که دور شخصی را گرفتند، حضرت نزد آنها رفت و پرسید: برای چه اینجا جمع شده اید؟ آنها گفتند: دیوانه ای در اینجا هست و حرکات او ما را به اینجا کشانده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: دیوانه حقیقی این شخص نیست؛ بلکه این شخص بینوا گرفتار و بیمار است. آیا می خواهید شما را به ویژگی های دیوانه حقیقی، آگاه کنم؟ آن جماعت گفتند: آری ای رسول خدا(ص). پیامبر خدا (ص)فرمود: دیوانه حقیقی دارای این نشانه ها است: ۱٫با کِبر و نخوت راه می رود و خود بزرگ بین و متکبر است. ۲٫به دو طرف خود مکرر  نگاه می کند و خود بین و معجب است. ۳٫شانه های خود را بالا و پایین می آورد و خود نماست و عقده حقارت دارد. ۴٫از درگاه خدا آرزوی بهشت می کند با اینکه به گناه خود ادامه می دهد. ۵٫جامعه، نه از شر او در امانند و نه به خیر او امیدوارند. الخصال، ج ۱، ص ۳۳۲ منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

بدون دیدگاه
۶ اسفند ۱۳۹۵
ادامه مطلب

نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم

نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم
نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم

نگاه قرآن به یادگیری و آموختن علوم

اگر گفته شود دین اسلام، دین دانش و آموزش برای زندگی سعادتمندانه دنیوی و اخروی است، سخنی به گزاف گفته نشده است. اهمیت علم ودانش در اسلام بقدری است که اولین کلمه ای که خداوند متعال بر پیامبر اکرم (ص) نازل فرمود: اقرأ (بخوان)! بوده است. در مقاله حاضر نویسنده سعی کرده است به انواع دانش ها و نیز آداب دانش آموزی بپردازد. اینک مطلب را با هم از نظر می گذرانیم جایگاه و اهمیت علم و دانش بی گمان ارزش انسان در آموزه های قرآنی به دانش است؛ از این روست که تسخیر فرشتگان و هستی، زمانی برای انسان شدنی شد که خداوند به انسان اسمای خویش را تعلیم داد و انسان به دانش اسمایی آگاه شد. (بقره آیه ۳۱ تا ۳۴) این آگاهی هر چند به شکل آگاهی حضوری و شهودی است که از آن به دانش وجودی نیز تعبیر می شود؛ زیرا در جان و وجود انسان جای می گیرد و بخشی بلکه همه وجود وی را شکل می بخشد که در تعبیر مولوی: ای برادر تو همه اندیشه ای. مابقی جز استخوان و ریشه ای، به خوبی تبیین شده است؛ با این همه دانشی دارای ارزش است که انسان را به مقام خودش بازگرداند و از مقام هبوط به عروج رساند و صعود دوباره ای را از خاک به عرش افلاک برین تا عرش سدره المنتهی آغاز کند. از این روست که قرآن ارزش و اعتبار آدمی را به دانش اسمایی دانسته است که دانش توانایی و ظرفیت به همه آن چیزهایی است که خداوند را […]

بدون دیدگاه
۲۵ بهمن ۱۳۹۵
ادامه مطلب

احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
احکام تقلید / راه هاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

راه های سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید س ۱. آیا تقلید، صرفاً یک مسأله عقلی است یا ادلّه شرعی نیز دارد؟ ج. تقلید، ادلّه شرعی دارد و عقل نیز حکم می کند که شخص ناآگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند. س ۲. به نظر شریف حضرت عالی، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟ ج. چون عمل به احتیاط مستلزم شناسایی موارد و چگونگی احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دین از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند. س ۳. قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاوای فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آرای فقیهان گذشته نیز لازم است؟ ج. مراد از احتیاط در موارد آن، رعایت همه احتمالات فقهی است؛ به طوری که مکلّف مطمئن شود که به وظیفه خود عمل کرده است. س ۴. دخترم به زودی به سن تکلیف می رسد و باید برای خود مرجع تقلیدی انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید برای او دشوار است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟ ج. اگر وی به تنهایی نمی تواند وظیفه شرعی خود را در این باره تشخیص دهد، وظیفه شما ارشاد و راهنمایی اوست. س ۵. نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولی در عین حال مجتهدین در بسیاری موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر می کنند، آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟ ج. تشخیص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از […]

بدون دیدگاه
۲۲ بهمن ۱۳۹۵
ادامه مطلب
سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین سایت آگهی و نیازمندی های خرید و فروش نیلی ترین

آخرین مطالب دین و اندیشه »

آخرین مطالب خانواده »

آخرین مطالب فناوری اطلاعات و ارتباطات »

آخرین مطالب-أحدث المقالات-Latest