رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه پژوهش در خصوص «ادامه روند تعطیلی مدارس در روز پنج‌شنبه» در حال انجام است، گفت: تا زمانی که جواب درستی نگرفته‌ایم، روند فعلی ادامه دارد.


به گزارش پایگاه خبری رجحان علیرضا عصاره رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا پژوهشی در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس انجام شده است؟»، اظهار داشت: تحقیقی در دولت قبل صورت گرفت که «آیا مدارس پنج‌شنبه تعطیل شود یا خیر»؛ بررسی‌های صورت گرفته مثبت بود و این کار بر اساس آن انجام شد.

وی با بیان اینکه کار بعدی این بود که «بررسی کنیم دلیل تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس چه بوده است؟»، یادآور شد: این پژوهش به این منظور که بدانیم اوقات فراغت دانش‌آموزان مفید بوده و اینکه آیا آنها از محیط مدرسه و شرایط آن خوشش‌شان می‌آید، در حال انجام است و تحقیقی ۲ ساله است که یک سال از آن گذشته است و باید به طور کامل این موضوع را زیر پوشش ببریم و این جزو اولویت‌های ما قرار گرفته است.

وی در تشریح چگونگی انجام این پژوهش متذکر شد: مسئله این طور نیست که اگر برای یک دوره ۵ ساله یک چیزی را در نظر گرفتیم، تا ابد این موضوع باشد؛ بلکه مسائل روزانه و سالانه ما باید به‌روز شود؛ برای نمونه اگر بخواهیم تحقیق اولیه که گفته بود «پنج‌شنبه‌ها مدارس تعطیل شود» را انجام دهیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که غنی‌سازی اوقات فراغت برای ما مشخص نیست.

عصاره با اشاره به نظر کارشناسان تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: روان‌شناسان تربیتی اعتقاد دارند اوقات فراغت در پیشرفت تحصیلی بسیار مؤثر است؛ دانش‌آموز که با تکلیف به خانه می‌رود، حتماً باید ۲ برابر میزان آن اوقات فراغت داشته باشد تا این دانش‌آموز شاداب بماند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بیان داشت: حتی اگر نتایجی در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه مدارس گرفتیم، باید این نوسازی شود؛ ممکن است مطلبی در آن زمان برای خودش خوب بوده است، اما در حال حاضرخوب نیست و باید متناسب با شرایط حال بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از تحقیق ما مربوط به نظرات است اما ممکن است یک نظری با مصلحتی که باید انجام شود، تفاوت داشته باشد؛ برای نمونه اگر از خانواده‌ها در خصوص تعطیلی مدارس در روز پنج‌شنبه نظرخواهی کنیم، شاید بگویند مدارس تعطیل باشد بهتر است، اما آیا این برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در نظام آموزشی نیز درست است؟

عصاره متذکر شد:‌ ما اطلاعاتی داریم که چون شرایط غنی‌سازی اوقات فراغت را به شکلی که مطلوب بوده است نتوانستیم فراهم کنیم، دانش‌آموز نیز در مدرسه به غنی‌سازی اوقات فراغت مورد نظر خود نرسیده است و در مقابل نیز دانش‌آموز یک روز را که می‌توانست برای آموزش مفید باشد از دست داده است.

وی تأکید کرد:تا زمانی که جواب درستی نگرفته‌ایم، باید کار قبلی که مبتنی بر یک پژوهش بوده است، انجام شود و ادامه تعطیلی پنج‌شنبه مدارس وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه برای اجرایی کردن آن، باید این پژوهش با برنامه‌های درسی انطباق پیدا کند.